E‑mail is en blijft een onmisbaar communicatiemiddel. Zeker voor zakelijke doeleinden: dagelijks gebruiken 4 miljard mensen e‑mail om met anderen te communiceren, met gemiddeld 30 mails per dag.
Dat betekent dus dat gemiddeld 30 mensen per dag je e‑mailhandtekening zien. Dit zijn doorgaans belangrijke relaties van je, die je al kennen en vertrouwen: klanten, prospects, collega’s, kandidaten, leveranciers; noem maar op.
Met banners zet je je e‑mailhandtekening in als extra marketingtool. En juist omdat e‑mail zo’n persoonlijk communicatiemiddel is, werkt dat enorm goed! Je gebruikt de ruimte in je e‑mailhandtekening om een visuele advertentie te laten zien.
In dit artikel delen we onze best practices met je. We hebben inspirerende voorbeelden voor verschillende toepassingen, hebben tips voor tekst en design, en helpen je bij het optimaliseren van de prestaties van je banners.
Banner in je e‑mailhandtekening: use cases
Banners zijn multifunctioneel. Bovendien: HR-managers heeft e‑mailcontact met andere mensen dan accountmanagers. Ter inspiratie sommen we enkele use cases voor je op:
Want waarom zou je eigen e‑mail banners gebruiken? Kunnen we per use case een voorbeeld laten zien?
Promoot je vacatures
Heeft je organisatie een HR-afdeling? Dan heeft het HR-team hoogstwaarschijnlijk veel contact met potentiële kandidaten of relaties die je graag op de hoogte wilt stellen zodra er belangrijke vacatures open staan. Banners om je vacatures te promoten zijn dus ideaal voor HR-personeel, maar misschien ook voor ander personeel om in te zetten.
Vergroot je community
Ben je actief bezig met het vergroten van je nieuwsbrieflijst of social media-netwerk? Ook daar kun je je e‑mail banner voor inzetten. Onze tip: communiceer een duidelijke incentive, dat is een extra reden om actie te ondernemen. Denk aan een kortingsbedrag of een download. Wil je verkeer naar je social media-kanalen sturen? Benoem dan de reden waarom ze je moeten volgen (zoals wekelijkse tips, nieuwe video’s, updates over acties etc.)
Promoot je evenement
Breng je evenement, online of offline, onder de aandacht onder het juiste publiek met e‑mailbanners. Link de doelgroep van je evenement dan ook aan de afzender ervan. Zo zijn klantbijeenkomsten waardevol voor accountmanagers, stagemarkten voor je HR-personeel, en kennisevents voor je consultants.
Verzamel reviews, stemmen of feedback
Klanten waarderen het als ze gehoord worden. Ben je bezig met een tevredenheidsonderzoek of verzamel je stemmen voor awards? Dan kun je de banner in je e‑mailhandtekening gebruiken om klanten met wie je e‑mailcontact hebt aan te zetten tot actie. Onze tip: maak de drempel zo laag mogelijk. Dat doe je door al in de banner te communiceren hoe ze kunnen bijdragen (zoals sterren of een cijfer) of hoe lang het duurt.
Deel belangrijk nieuws
Gebeurt er iets belangrijks rondom jouw organisatie? Dan mogen je relaties dit natuurlijk niet missen. Zet e‑mailhandtekening-banners in om je nieuwe propositie, website, merk, campagne of verhuizing nadrukkelijk onder de aandacht te brengen.
Stimuleer productverkoop
Als je een nieuw product lanceert of een aanbieding hebt wil je dat zoveel mogelijk mensen dit zien. Je hebt e‑mailcontact met mensen die jou al kennen, dus de kans dat zij interesse hebben in je aanbieding is vrij groot. Je kunt het ook nog even spannend houden, door aan te kondigen dat je binnenkort een nieuw product gaat lanceren (coming soon…). Geef je ontvangers dan wel de mogelijkheid om als eerste te horen wanneer de lancering plaatsvindt.
Zet je content in de spotlight
Heb je een verhaal te vertellen dat iedereen simpelweg móet zien? Zet het in de spotlight via je e‑mailhandtekening banner. Denk aan urgente berichten zoals productupdates, impactvolle wijzigingen in wet- en regelgeving of de laatste trends in je branche. Of misschien juist wel je nieuwste brand video, showreels of whitepaper.
Zelf je e‑mailhandtekening inzetten als marketingtool? Met Estampida is het een fluitje van een cent. Start met banners in je e‑mailhandtekening!
Zo maak je de perfecte boodschap
Heb je inspiratie? Mooi, het begin is er. Nu komt het lastige: je wilt je banner zo goed mogelijk laten presteren. Maar hoe ga je om met teksten, kleur, afmetingen, beweging en al het andere wat erbij komt kijken?
We nemen je stap voor stap mee in dit proces.
Kies één doel
De tekst in je e‑mail banner moet natuurlijk naadloos aansluiten bij je doel. De eerste vraag is dus: wat wil je bereiken met je banner? Wil je de ontvangers verleiden om over te gaan tot actie, of wil je ze vooral ergens over informeren?
Kies één duidelijk doel, bekijk ook de use cases hierboven ter inspiratie. Probeer je in je tekst zoveel mogelijk aan deze ene boodschap te houden.
Gebruik een ‘hook’
Kies een ‘hook’. Met alleen de tekst ‘bekijk onze vacatures’ voelen mensen zich niet snel aangesproken. Benadruk hun behoefte, of waarom actie ondernemen voor hén waardevol is. Eigenlijk is dit het lokaas van je banner.
Vul je vacature-banner aan met teksten als: ‘Werken in een gezellig team?’ of ‘Flexibele voorwaarden?’ of ‘Toe aan een carrièreswitch?’ Verzamel je reviews? Verleid je ontvanger met teksten als ‘Jouw mening telt’ of ‘Help ons nóg beter worden’.
Gebruik slimme beïnvloedingstechnieken
Met een hook creëer je een verwachtingen bij de lezer. Er zijn “trucjes” om je ontvangers nóg meer te overtuigen van de waarde van je banner. Dit noemen we beïnvloedingstechnieken.
Stel: je wilt reviews of stemmen verzamelen. Dat kan op heel veel verschillende manieren, dus help de ontvanger een handje door aan te geven hoe lang je erover doet (‘Geef je mening in één minuut’) of geef ze iets terug (‘Krijg 10% korting!’). Of zet juist in op sociale bewijskracht (‘Schrijf je in, al 10.000+ leden gingen je voor!’)
Wil je meer leren over beïnvloedingsprincipes? Google dan eens op ‘Beïnvloedingsprincipes van Cialdini’.
Voeg een call to action toe
De belangrijkste van allemaal: benadruk de actie die ontvangers moet nemen. Dat doe je door een duidelijke, kort maar krachtige call to action toe te voegen, zoals ‘Bekijk onze vacatures!’, of ‘Word ook lid!’, of ‘Bekijk onze nieuwe brandvideo!’
Omdat een banner visueel opgemaakt is, is het slim om deze weer te geven in de vorm van een knop of link. Dat associëren mensen met actie: als ik hierop klik, gebeurt er iets.
Zo maak je het perfecte ontwerp
Je tekst is belangrijk, maar de vormgeving moet ook aanspreken. Zo maak je een aantrekkelijke, duidelijke banner:
Kies het juiste formaat
Een hele belangrijke: het formaat van je banner. Want je banner wordt vertoond op verschillende apparaten: desktop, mobiel en tablets. Ons advies is om je banner niet breder dan 600px te maken. Test wel even hoe leesbaar je teksten nog zijn bij het terugschalen van je banner naar 320px breed.
En de hoogte? Probeer je banner niet hoger te maken dan de helft van de breedte van je banner. Bij een banner van 600px breed houd je dus een hoogte aan van 300px of lager. Zo weet je zeker dat je banner zowel op mobiel als op desktop goed vertoond wordt.
Zorg dat je opvalt (maar blijf binnen je huisstijl)
Zorg ervoor dat je banner er ook echt uitziet als een banner. Het eerste doel is dan natuurlijk om op te vallen. Kies dus de juiste kleuren en ben je bewust van de witte (of donkere) achtergrond van de e‑mail zelf.
Ons advies is wel om binnen de regels van je huisstijl te blijven, zoals je dat bijvoorbeeld ook zou doen met social media-posts.
Experimenteer met bewegende GIFjes
Een .GIF-afbeelding betekent in feite dat de afbeelding beweegt. Pixels wisselen elkaar af. Die techniek kun je inzetten om je banner nog een beetje extra op te laten vallen.
Let wel op: niet in iedere situatie wil je dat de banner het eerste is wat je ontvanger ziet, of dat hij afleidt van de inhoud. Met andere woorden: hij moet opvallen, mag afleiden, maar moet niet storen. Bedenk dus goed of het slim is om je banner geanimeerd in te zetten, en in welke mate. Dat is onder andere afhankelijk van de boodschap in je e‑mail, de ontvanger, en het doel ervan.
Host je banner op het web
Afbeeldingen vanuit e‑mailhandtekeningen die als bijlage mee worden gestuurd in de mail. Ken je dat? Irritant, hè?
Voorkom dat jouw banner in de bijlage van je e‑mail belandt. Dat doe je door te werken met een afbeeldingsverwijzing te gebruiken. Je zorgt dus eerst dat je banner ergens op het web staat, met een eigen url. In je e‑mail banner verwijs je vervolgens naar de locatie waar deze banner staat. Zo ben je er overigens ook zeker van dat je banner altijd getoond wordt.
Kies een handige ontwerptool
Ben je niet zo handig met Adobe PhotoShop of After Effects? Er zijn tal van laagdrempelige ontwerptools beschikbaar – ook gratis! – die je kunt gebruiken om e‑mailhandtekening banners te ontwerpen. Canva is een heel bekend voorbeeld, en je kunt hier ook geanimeerde GIF-banners in ontwerpen. Figma werkt hier ook goed, maar is al wel iets geavanceerder.
Met Estampida sluit je je banner naadloos aan op je e‑mailhandtekening. Wij zorgen dat hij altijd op de juiste manier getoond wordt, aan de juiste mensen. Start hier!
Zo optimaliseer je voor het beste resultaat
Met de boodschap en het ontwerp is je e‑mail banner af. Maar let op: zorg dat je niet loslaat, want pas na het uitvoerig testen van je banner weet je of hij écht goed werkt. Waar moet je aan denken?
Stuur op de CTR
Wil je weten of je banner een beetje goed gepresteerd heeft? Kijk dan vooral naar de click-through-rate, ofwel de CTR. Dit is het percentage van het aantal klikken in vergelijking met het totaal aantal vertoningen. Bij Estampida ligt de gemiddelde CTR op 0,5%, waar dit gemiddeld voor Display ads rond de 0.05% en 0,1% ligt.
Vind je jouw CTR wat aan de lage kant? Beoordeel welke elementen van invloed zijn op je score (met name boodschap, afbeelding en doelgroep) en wat je kunt doen om dit te optimaliseren.
Meten is weten
Kennis is macht! Met UTM-codes voeg je kleine stukjes data toe aan de URL – zoals de bron en het kanaal – welke je in Google Analytics terug kunt zien. Zo zie je ook het aandeel aan het verkeer vanuit je e‑mail banner in vergelijking met andere bronnen en media, zoals social media en Google. Je maakt heel makkelijk zelf een URL met UTM-tags via deze Campaign URL Builder van Google.
Vergelijk de prestaties van verschillende banners
Twijfel je over je banner, of denkt je collega dat een variant met andere tekst of vormgeving beter presteert? Dan kun je deze ook A/B-testen. Test bijvoorbeeld 2 verschillende campagnes tegelijkertijd, of wissel je advertentie na verloop van tijd af. 💡 Met Estampida kun je deze campagnes eenvoudig plannen en inrichten!
Zorg er wel altijd voor dat je voldoende data hebt om een goede conclusie te vormen. Op een totaal van 10 clicks kun je niet echt een conclusie baseren. Wees ook kritisch over de doelgroep aan wie je de banners laat zien; die moet zoveel mogelijk hetzelfde zijn.
Zet meerdere banners in
Gebruik verschillende banners voor verschillende doelgroepen. Zo heeft je HR-manager bijvoorbeeld een andere doelgroep dan je klantenservice. Een banner met een vacature zou niet logisch zijn om te vertonen in een e‑mail die een klantenservice-medewerker verstuurt naar een ontevreden klant. 💡 Estampida biedt deze optie!
Testen!
Last but not least: test je e‑mail banner áltijd voordat je hem gaat sturen. Heel belangrijk!
Werkt het linkje achter je banner? Meet je de click goed door met UTM-tags, en zie je ze ook terug in Analytics? Is de banner ook goed leesbaar op mobiel, en in darkmode? Zeker weten dat je niet over het hoofd ziet? Dan we hebben een uitgebreide checklist voor je gemaakt zodat je niets over het hoofd ziet. 💡 Aan de slag met banners in je e‑mailhandtekening? Met Estampida plan, beheer, test en analyseer je je campagnes. Met een paar klikken staat je campagne live.